Z wyników badań opinii publicznej wynika, że polscy konsumenci wolą płatności bezgotówkowe od gotówkowych. W transakcjach kartą cenią sobie przede wszystkim innowacyjność i nowoczesność, a także wygodę i oszczędność czasu. Płacenie bezgotówkowe, zwłaszcza zbliżeniowe, znacząco bowiem skraca kolejki.
Za tą potrzebą konsumentów nie nadąża rynek. Wciąż bowiem na wielu targach, bazarach, w sklepach osiedlowych, lokalach usługowych, a także salonach fryzjerskich i kosmetycznych nie ma terminali płatniczych, a jedyną dostępną formą płatności jest gotówka.
Naprzeciw potrzebom konsumentów wychodzi fundacja Polska Bezgotówkowa, która uruchomiła program o tej samej nazwie. Ma on zachęcić i wesprzeć przedsiębiorców, którzy do tej pory nie zapewniali w swoich placówkach możliwości płatności bezgotówkowych, a także ułatwić im dostęp do terminali płatniczych.
Program skierowany jest do tych przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie przyjmowali płatności kartami płatniczym w swoich placówkach, a także tych, którzy otwierają nowy biznes.
By skorzystać z programu należy wejść na stronę fundacji, wybrać darmowy terminal płatniczy, wypełnić zgłoszenie, przejść weryfikację i oczekiwać na kuriera z dostawą. W ramach programu (dzięki jednemu z partnerów – eService) można otrzymać do 3 terminali płatniczych za darmo. Ponadto, przez 12 miesięcy nie jest pobierana prowizja od transakcji, oferowane jest natomiast wsparcie techniczne.
Korzyści płynące z bezgotówkowego obrotu pieniędzmi są wielostronne. Dla konsumentów oznacza to większą wygodę i oszczędność czasu. Dla usługodawców z kolei m.in. większe bezpieczeństwo. Nie muszą bowiem liczyć gotówki, wozić utargu do banku, zabezpieczać go i przechowywać pieniędzy. Ponadto, udostępniając metodę płatności bezgotówkowej, przedsiębiorcy mogą liczyć na większe zainteresowanie ze strony klientów, większą liczbę klientów i, co za tym idzie, większy utarg.